dátum: 1985.9.12. címzett: fájl: html/david-kata-megnyito.htm C. 1609
Dávid Kata megnyitóbeszéde 
Váli Dezső Csontváry-termi kiállításán.
A művészet nagy élménye, ami megrázó, ami felismerést ad, megnyitja előttünk a 
titkokat, akkor teljes bennünk, ha az alkotások, melyek közrefognak, egy sajátos 
törvényű világba vezetnek. Kizárják a környezet, de egyúttal befogadnak az 
általuk teremtett miliőbe, egy új világba, a szellem, a lélek világába. Ennek a 
világnak nincs határa, de számos lehetősége a végigjárható utaknak, a gondolat 
útjainak, amelyeket a művész nyit meg előttünk. Amit katarzisnak nevezünk a 
művészetben, ebben a lehetőségében található meg.
Így zár körül bennünket is e kiállítás anyaga is. Ilyenkor mindig felidézem 
Kondor Béla sorait: " A por, a víz és a szél munkája befedi utolsó épületeinket, 
utainkat, alkotmányainkat. De tudom, lesznek művészek - és ebben van életem 
reménye - akik fogyó életük növekvő lázában akár évmilliókra szóló nyomot 
hagynak anyagban, jelrendszerben, tartósan és cáfolhatatlanul az utánuk vagy 
máshonnan érkező értelmes lények számára. Jelet hagynak, hogy voltunk és 
elbuktunk..."
A jel-hagyás kötelessége...
Reménytelen most már időtlen időkig, hogy ne emlékezzünk megszakítatlanul, hogy 
ne idézzük szünet nélkül, hogy ne fájjon gyógyíthatatlanul az a kimondhatatlan 
borzalom, ami ártatlan milliókat pusztított el  korunkban, megfontoltan. A 
művészet annyi nagyszerű alkotása, irodalom és zene, képzőművészet és film és a 
gondolat és tudomány annyi erőfeszítése sem volt elég és talán soha nem lesz 
elég megfogalmazni a fájdalmat. Mert mindig és újra fel kell idéznünk, mert 
elfelejthetetlen tény, hogy az emberiség egyik fele az adott időszakban hagyta, 
hogy elpusztítsanak ártatlanokat, a másik fele pedig pusztított és lázított és 
követelte a gyilkosságokat.
Egy rövid történelmi korszak, ami után senki sem maradt kívülálló: csak megmenekültek, csak szemlélők, és a gyilkosok maradtak.
Ezek a kidőlt sírkövek itt nem emlékek és nem elhagyott  temetők. Ezek 
eleven, sikoltó, élő valóság. Jelek arról, hogy halottakat vártak, tisztességes, 
szép élet jogos halottait. És megfosztották a temetőket ettől.
Nincsenek halottak, akiknek a sírja mellett meg lehet állni.
Tudom, vannak és lesznek művészek - és ebben áll életem reménye - akik jelet hagynak.
Váli Dezső művészetét mindenki ismeri, aki érti, figyeli a magyar kultúra jelenjét. Ez a kiállítása minden megelőzőnél jobban bizonyítja, hogy korunkban egyike ő azoknak, akik vállalkoztak a nagy jelentések megfogalmazására, mert erejük, képességük volt stílust, szimbólumokat teremteni. A képek csak motívumokat kölcsönöztek a látott világból, a művészi energia azonban jelképpé emeli e motívumokat.
Az az esztétikai élmény, amelyen a művész átvezet bennünket, a lét végtelenségét nyitja meg előttünk, azt a paradoxont éljük át, szemlélve e műveket, amely a jelenségből általános érvényűt teremt. Ezért és csak ezért lehetséges, hogy az esztétikai egyben értékélmény is, a művészben és a szemlélőben egyaránt: a megítélés képessége, az emberi vállalása.
Ilyen alkotások között érezzük, hogy az ember kozmikus fókuszban áll, hogy megrendítő tudat az emberi lét: átélése, megértése világunknak. Amelyben a miénk a lehetősége annak, amit jónak és rossznak, amit irgalomnak és kegyetlenségnek mondhatunk. Szépséget teremteni és életet tagadni: mindez az ember, akit megközelíteni az ilyen alkotások, ez a művészi magatartás segít.
A művészettel találkozni úgy, hogy önmagunk belső világával találkozunk: ez a 
nagy élménye a művészet szemlélésének és ez az élménye ennek a kiállításnak.
Budapest, 1985. szeptember 12.
 
Dávid Kata