Orbán Viktor előadása Madridban
										...a „Remény és 
										keresztyéni válasz a válságra” című
										
										katolikus konferencia, Madrid, Szt. Pál 
										Egyetem, 2012.november 17-én.
							Tisztelt Kongresszus! Mélyen tisztelt Elnök Úr! 
							Hölgyeim és Uraim!
							
							Először is hadd mondjam el, hogy én tartozom 
							köszönettel, és nem Önök nekem azért, hogy itt 
							lehetek. És barátomnak is köszönöm, hogy legutolsó 
							találkozásunkkor kivette belőlem az ígéretet, hogy 
							novemberben mindenképpen itt leszek Önökkel 
							Madridban. Sok szépet és jót mondott rólam a 
							megnyitó előadás, bevezetés. Az ember egy kicsit 
							kínosan érzi magát, amikor nyilvánosan dicsérgetik, 
							miközben persze titokban kicsit jól is esik neki. Az 
							amerikaiak a szokásos nyegleségükkel ki is dolgoztak 
							erre a helyzetre egy formulát, amit most elmondok, 
							ami úgy hangzik, hogyha a szüleim itt lettek volna, 
							akkor az apám büszke lett volna, édesanyám pedig 
							mindent szó szerint elhitt volna. Nos, hát így 
							állunk a dicsérettel.
							
							Tisztelt Hölgyeim és Uraim!
							
							Először is engedjék meg, hogy mindenekelőtt, mintegy 
							túltekintve ezen a konferencián, átadjam Önöknek a 
							magyarok üdvözletét. Annak az országnak az 
							üdvözletét, amely – ez a mai napon különösen 
							aktuális – Szent Erzsébetet adta Európának. Köszönöm 
							a ma reggeli szentmisét celebráló egyházi vezetőnek, 
							hogy kedves gesztusként Magyarországról és Szent 
							Erzsébetről beszélt a szentbeszédben. Nos, én ebből 
							az országból érkeztem. Hogy egy kicsit szekuláris is 
							legyek, Szent Erzsébeten túl persze Puskás Ferencet 
							és Kubala Lászlót is mi adtuk az európai kultúrának, 
							akik Spanyolországot második hazájuknak tekintették, 
							és akiket a spanyol nép is saját fiaiként szeretett.
							
							Kedves Barátaim! Tisztelt Hölgyeim és Uraim!
							
							Mi, magyarok értjük a spanyolok mai fájdalmát, 
							értjük a spanyol kormány verejtékes küzdelmét, amit 
							az örökölt nehéz gazdasági helyzet ellen folytat. 
							Értjük a spanyol emberek csalódottságát, dühét és 
							türelmetlenségét. Nekünk, magyaroknak is volt és van 
							benne részünk. Ezért mi együtt érzünk Önökkel, és 
							szolidárisak vagyunk Spanyolországgal.
							
							Tisztelt Hölgyeim és Uraim!
							
							A spanyol a magyarhoz hasonló módon szabadságszerető 
							nép, amely büszkén tekint a saját történelmére, és 
							nem engedi, hogy azt a munkát, amellyel nagyszülei 
							újjáépítették a polgárháborúban lerombolt hazájukat, 
							most mindenfajta bürokraták és a pénzügyi 
							spekulánsok kockára tegyék. Demonstrációk és 
							sztrájkok sora jelzi szerte az európai kontinensen, 
							hogy az emberek mindenhol választ keresnek arra a 
							kérdésre, hogy miként törhetett össze az az álom, 
							amelyet mindannyiunk számára a közös Európa 
							jelentett. Hogyan veszítette el Európa a 
							versenyképességét? Hogyan adósodott el a feje 
							búbjáig? Miért nem alkalmazkodott időben a változó, 
							megváltozott világhoz tervszerűen és 
							megrázkódtatások nélkül? Miért egyszerre szakad most 
							ránk minden baj összezúzva családok millióinak 
							életszínvonalát és életformáját? Ezek nehéz 
							kérdések. Egy dolgot biztosan tudok Önöknek mondani 
							a bevezető gondolatokhoz kapcsolódva. Magam is úgy 
							gondolom, hogy ez nem egy egyszerű konjunkturális 
							válság. Nem arról van szó, hogy a korábbi 
							konjunktúra helyett most dekonjunktúra van az 
							európai gazdaságban; ez egy másik dolog. Én úgy 
							gondolom, hogy szembe kell néznünk a valósággal, nem 
							érdemes áltatnunk magunkat. A világban egy olyan 
							erőátrendeződés zajlik, amely lehetetlenné teszi, 
							hogy a válság utáni világ – benne Európa és az 
							európai élet – olyan legyen, mint a válság előtt 
							volt. Sohasem lesz többé az életünk olyan, mint 
							amilyen a válság előtt volt. Ezért a politikában – 
							mi, magyarok legalábbis úgy látjuk –, hogy a 
							reformok vagy a strukturális reformok nem 
							elégségesek. Mi Magyarországon úgy fogalmazunk, hogy 
							a mi hazánknak, Magyarországnak a teljes 
							megújítására van szükségünk, minden dimenzióban: 
							szellemi, erkölcsi, lelki, gazdasági, szociális 
							dimenzióban teljes megújításra és ezért radikális 
							átszervezésre. Ez sosem könnyű és sohasem kényelmes.
							
							Tisztelt Hölgyeim és Uraim!
							
							Mit várhatnak Önök tőlem a mai konferencián? Először 
							tisztázzuk, hogy mit nem várhatnak tőlem. Nem vagyok 
							pap, se vallási vezető. Nem vagyok filozófus és 
							tudós sem, ezért teológiai, filozófiai és tudományos 
							megközelítést nem várhatnak tőlem. Ahogy az angol 
							mondja, én egy „doer” vagyok. Egy, a politikát 
							hivatásának érző ember, aki most éppen 
							miniszterelnök, és csinálja a dolgokat. Annyit hadd 
							mondjak magamról, hogy én egy kis faluból származó, 
							plebejus származású ember vagyok, aki jogi egyetemet 
							végzett, majd koptatta Oxford padjait is. Részt 
							vettem a kommunizmus és a Szovjetunió elleni 
							illegális politikai harcban, ifjúsági mozgalmakat 
							szerveztem, majd pártot alapítottam, és bevertem a 
							magam szögét a kommunizmus koporsójába – azt az 
							egyet, ami az én dolgom volt. 26 évesen parlamenti 
							képviselő lettem, 35 évesen pedig miniszterelnök. 
							négy év kormányzás után ellenzékbe szorultam, és 
							nyolc év múlva 2010-ben kétharmados többséggel 
							visszatértem. Az 52 %-os szavazati arány a 
							parlamenti székek kétharmadát jelenti a választási 
							rendszer miatt. Amit tehát itt Önöknek majd 
							elmondok, az tapasztalatra, a közép-európai és az 
							európai politikában gyűjtött tapasztalatra épül. 
							Mondandóm fedezete nem elméleti érvelés, bár 
							kedvelem az agytornákat, hanem gyakorlatias tudás, 
							tapasztalat és személyes átélés. 30 év politikai 
							munkájának a tapasztalata. 30 év, amelyet a 
							politikai színpad deszkáin töltöttem el, amelyek 
							köztudottan gyalulatlan deszkák, és ezért mélyen 
							felsebzik az ember lábát.
							
							Tisztelt Hölgyeim és Uraim!
							
							A keresztény hagyomány iránt elkötelezett embereket, 
							laikusokat, klerikusokat, katolikusokat és 
							protestánsokat egyaránt összekapcsolja egy közös 
							érzés. Ez az őrálló felelőssége. Ezékiel próféta 
							könyvében olvassuk, hogyha az őrálló látja jönni a 
							fegyveres ellenséget, de nem fújja meg a kürtöt, és 
							nem figyelmezteti a népet, akkor Isten tőle kéri 
							számon az elveszett emberi életeket. Az én 
							fölfogásom szerint Isten ilyen őrállókká rendelte az 
							egyházi és a világi vezetőket, vagyis a 
							politikusokat is. Ezért felelősségünk tudatában ki 
							kell mondanunk, hogy az Európában zajló pénzügyi és 
							gazdasági válság nem valamiféle véletlenszerű 
							esemény, amelyet néhány ügyes technokrata majd 
							korrigálni tud. Az Európában zajló válság egy olyan 
							hanyatlás következménye, ami már hosszú ideje jelen 
							van a kontinensen. Úgy érzem, kell mondanunk, hogy 
							ma Európában az emberi együttélés olyan formái, 
							alakzatai váltak megkérdőjelezhetővé, mint a nemzet 
							és a család. A gazdasági életben hasonló módon 
							bizonytalanná vált a munka és a hitel eredeti 
							értelme. Mindez annak köszönhető, hogy ezek a fontos 
							dolgok – munka, hitel, család, nemzet – eloldódtak 
							attól az erkölcsi alaptól, amelyet a kereszténység 
							biztosított a számukra, és ezért az elmúlt 
							évtizedekben elvesztették a súlyukat és értéküket. 
							Nem tudom, mikor kezdődött ez a folyamat, a 
							történészek talán tudják, de én azt látom, hogy mára 
							kialakult az a helyzet Európában, hogy Európa – a 
							politikában mindenképpen – szégyellni kezdte 
							gyökereit. Ezért van az, hogy az európai új 
							alapdokumentumban nem szerepel a keresztény 
							gyökerekre való hivatkozás. Nem kifelejtették, hanem 
							egy nagy európai vitában azok kerültek többségbe, 
							akik azt mondták, hogy ez nem szerepelhet. Schuman, 
							az európai gondolat egyik atyja még azt mondta, hogy 
							Európa vagy keresztény lesz, vagy nem lesz. Ma pedig 
							oda jutottunk, hogy az európai politikusok többsége 
							azon dolgozik, mindent megtesz azért, hogy a 
							kereszténységet az emberek privát életébe, a 
							templomokba és a történelemkönyvekbe száműzze.
							
							Tisztelt Hölgyeim és Uraim!
							
							Ha egy iszlám ország szégyellni kezdené magát a 
							Korán tanításai miatt, méltán kivívná a többi iszlám 
							ország haragját. Ha Indiában valaki vitatni kezdené 
							a hinduizmus alapjait, vagy Kínában a buddhizmus 
							alapelveit, akkor nagyon gyorsan értetlenség venné 
							körül. Európában ezzel szemben nap mint nap azzal 
							találkozom, hogy inkább azokat fogadja értetlenség, 
							akik a kereszténység értékrendje szerint akarnak 
							gondolkodni és cselekedni a politikai és társadalmi 
							életben. A válságról szólva én a modern világban azt 
							tapasztalom, hogy a válság idején, tehát ma minden 
							sikeres – merthogy vannak sikeres nemzetgazdaságok 
							is, még ha Európán kívül is – nemzetgazdaságban 
							létezik spirituális felhajtóerő. A latin-amerikai 
							országokban a katolicizmus, Indiában a nyugalomra 
							intő hinduizmus, Kínában pedig a munka 
							megbecsülésére épülő buddhizmus. A kapitalizmus 
							Európában szintén spirituális alapoknak köszönhette 
							megszületését. Kereszténység nélkül nem jöhetett 
							volna létre. Ma azonban már gyakran megmosolyogják, 
							ha valaki hivatásként és nemcsak pénzszerzésként 
							tekint a saját foglalkozására, ha nem kihasználni, 
							hanem megőrizni akarja a teremtett világ rendjét, és 
							megmosolyogják, ha azt mondja, Istentől kapott 
							felelősséget érez azokért a közösségekért, melyeknek 
							részét képezi. A közösségi élet hagyományos 
							formáira, a nemzetre, a gyülekezetekre, a családra a 
							szekularizálódott Európa már szkeptikusan tekint, 
							mintha a múltból visszamaradt lomok lennének, és 
							egyszerűen nem törődik Európa azzal a jelenséggel, 
							hogy nagyon sokan, sokmilliónyian nem tudják már 
							valódi mélységükben megélni az emberi 
							kapcsolataikat. Európa népessége eközben 
							folyamatosan csökken, mert a családot folyamatosan 
							támadják, és gyermekvállalást sokan úgy fogják fel, 
							mint ami gátolja az önmegvalósítást. A stabil 
							elköteleződésen alapuló családi közösségek 
							visszaszorulása általános tendencia Európában. Ez a 
							jelenség Magyarországon, az én hazámban nyomasztó 
							módon van jelen. Nálunk, Magyarországon a házasságon 
							kívül született gyermekek aránya 42 százalék, és az 
							első gyermeküket vállaló nőknek az életkora 30 év, 
							nem hamarabb, csak 30 éves koruk után vállalnak 
							gyermeket. Európában Magyarország azok közé az 
							országok tartozik, ahol a legkisebb a 
							gyermekvállalási kedv – Szent Erzsébet országáról 
							beszélünk –, és ez csak részben vezethető vissza a 
							válság következtében kialakult egzisztenciális 
							problémákra. Mélyebb bajoktól is szenved a mi 
							népünk.
							
							Tisztelt Kongresszus!
							
							Az egyházi közösségeknek a kommunizmus idején 
							rendkívüli próbatételeket kellett kiállniuk 
							Magyarországon. A diktatúra először nyíltan, utána 
							ravaszul egyházüldöző politikát folytatott, amellyel 
							meg akarta szüntetni a magyar emberek kapcsolódását 
							a saját egyházaikhoz. Azonban a magyar emberek saját 
							felekezeteik iránti elkötelezettségét nem tudta 
							megszüntetni, de föl tudta lazítani. A felnőtt 
							lakosság Magyarországon 95 %-ban azt mondja magáról 
							– a legutóbbi népszámlálási adatokat idézem most: –, 
							95 %-a, hogy valamelyik felekezethez tartozik, de 
							heti rendszerességgel templomba csak 14 % jár. Arra 
							a kérdésre, hogy vallásos-e, nagyon sokan mondják, 
							hogy igen, de ha megkérdezzük, hogy ez mit jelent, 
							akkor világosan kitűnik a népszámlálásból, hogy a 
							többség azt mondja, hogy vallásos a maga módján, és 
							csak kevesen mondják azt, hogy vallásos az egyház 
							tanítása szerint. Ezek nagyon izgalmas, és egyúttal 
							figyelmeztető jelzések.
							
							Tisztelt Hölgyeim és Uraim!
							
							Végül is azt kell, hogy mondjam, hogy a keresztény 
							gyökereiről lemondó és fokozatosan elöregedő Európa 
							és benne Magyarország hasonlatossá vált ahhoz az 
							emberhez, aki a keresztény tanításban jól ismert 
							történet szerint homokra építette a házát. Jött az 
							áradat, beleütközött ebbe az épületbe, és az épület 
							most az összeomlás szélére került. Ezt az áradatot 
							Európa csak részben idézte elő, de Európa saját 
							magának köszönheti, hogy alig volt képes ellenállni 
							az áradatnak, és a problémák mögött a gyengeség, az 
							európai gyengeség mögött éppen azok a dolgok 
							húzódnak meg: a család a közösségek, a nemzet 
							válsága, amelyek a kapitalizmus korai szakaszában 
							még sikeressé tettek bennünket. Európát erőssé, 
							világszinten dominánssá tették éppen azért, mert 
							akkor még egy keresztény erkölcsi rendszerbe 
							illeszkedtek: az üzlet is, a gazdaság is, a család 
							is, a nemzet is. Egy kérdést szeretnék csak itt 
							kiemelni, hogy bemutassam, hogy miről beszélek. Ez a 
							hitel kérdése. Az Ószövetségben, ha az uzsora szót 
							lefordítjuk magyarra, azt jelenti, hogy a másik 
							ember megmarása, ahogyan a kígyó is megmarja az 
							embert. Érthető, hogy a katolikus egyház ki is 
							mondta a kamatszedés tilalmát, nyilván meg akarták 
							kímélni az embereket az uzsoraszedés szenvedéseitől, 
							kegyetlenségétől. A reformáció idején a 
							kamatszedéssel kapcsolatos állásfoglalás 
							megváltozott. A mai világban talán már nehéz 
							elképzelni, de az régen még úgy volt, hogy mondjuk 
							egy genfi bankár levelet írt a város protestáns 
							lelkipásztorához, hogy megkérdezze tőle, hogy milyen 
							feltételek mellett és milyen mértékben tartja 
							megengedhetőnek a kamatszedést. Egy egyházi 
							embertől! A korai kapitalizmustól kezdve azonban a 
							hitel elfogadottá vált, amit éppen az tett lehetővé, 
							hogy a szóhoz morális tartalom kapcsolódott. A 
							hitelhez akkor még kapcsolódott a bizalom, az adott 
							szó szentsége, a tisztességes üzleti magatartás. Nem 
							vagyok naiv romantikus. A kapzsiság és gazdagodás 
							emberi ösztöne nyilván azokban az időkben sem volt 
							ismeretlen. Mégis van jelentősége annak, hogy akkor 
							az összes hitelhez kapcsolódó kérdés egy keresztény 
							érték- és magatartásrendszer foglalatába 
							illeszkedett, és a kereszténység mércéjének volt 
							alávetve. Ha végigtekintünk most Európa eladósodott 
							országain, akkor azt látjuk, hogy azoknak a 
							hiteleknek, amiktől a mi országaink szenvednek, már 
							semmi közük sincs semmifajta morális elvekhez. Olyan 
							feltételek mellett lehet ma hitelhez jutni, amely 
							veszélyezteti az egyes nemzetek szuverenitását, és a 
							hitelezők arra kényszerítik a kormányokat, hogy 
							azoktól vegyék el a pénzt, akiknek sokkal inkább 
							adni kellene.
							
							Nekem az a meggyőződésem, hogy egy keresztény 
							értékrendet képviselő Európa talán nem engedte volna 
							meg, hogy az emberek felelőtlen hitelek felvételével 
							feléljék családjaik jövőjét. Magyarországon nálunk 
							ez egymillió emberrel történt meg. Ennyien vannak ma 
							személyes családi csődben. Egy keresztény 
							értékrendet képviselő Európa talán figyelmeztetett 
							volna mindenkit arra, hogy minden egyes euróért 
							előbb vagy utóbb meg kell dolgozni, beleértve azt 
							is, amit hitelként veszünk föl. Egy keresztény 
							értékrendet képviselő Európa talán inkább azoknak 
							adna hitelt, akiken látja, hogy megdolgoznak érte, 
							és meg akarnak dolgozni érte. Egy keresztény 
							értékrendet képviselő, közös Európa talán sohasem 
							engedte volna meg, hogy egész országok süllyedjenek 
							hitelrabszolgaságba. Ez egy komoly kérdés a spanyol 
							nemzet számára. Nem az én dolgom, én Magyarországért 
							viselek felelősséget, de szeretném figyelmeztetni 
							Önöket, hogy Spanyolország nagyon közel van ahhoz a 
							pillanathoz, mikor hitelrabszolgaságba süllyed. És 
							egy országot két fajta módon lehet leigázni: karddal 
							vagy adóssággal, és ezt sosem szabad elfelejtenünk. 
							És végül egy keresztény értékrendet képviselő Európa 
							talán a mai helyett egy olyan politikát 
							szorgalmazna, amely méltányosan osztja el a mai 
							gazdasági válság terheit.
							
							Tisztelt Hölgyeim és Uraim!
							
							Ha Európában ma egy kormány arra kényszerül, hogy 
							európai szervezetektől vagy éppen 
							világszervezetektől hitelt vegyen föl, akkor olyan 
							intézkedésekre kényszerítik, amelyek miatt a saját 
							választói előtt a kormányok hiteltelenné válnak. A 
							ma követelt irányvonal és a megszorítások hosszú 
							távon sem az embereknek, sem a kormányoknak, sem 
							pedig a hitelezőknek nem érdeke, nem helyes dolog e 
							felé szorítani a nemzeti kormányokat, mert ha a sok 
							visszavágás és megszorítás miatt fölbomlik a rend, 
							megszűnik a társadalmi stabilitás, és bizonytalanná 
							válnak a gazdasági élet keretei, akkor ki fog majd 
							megdolgozni a kölcsönkapott eurókért, hogy vissza 
							lehessen azokat fizetni? Görögország példája nem egy 
							nemzet példája, hanem figyelmeztetés egész Európa 
							számára. Sajnos, tisztelt Hölgyeim és Uraim, 
							személyes élményként azt kell mondanom, hogy 
							Európában a legsúlyosabb morális válság éppen 
							azoknál a politikai és üzleti vezetőknél 
							tapasztalható, akik a saját rövid távú karrier- és 
							anyagi érdekeik miatt minden más szempontot 
							figyelmen kívül hagynak. Ahogy írva is van: „Mert 
							minden rossznak gyökere a pénz szerelme, mely után 
							sóvárogván némelyek eltévelyedtek a hittől, és 
							magokat általszegezték sok fájdalommal.” A morális 
							válság tetten érhető azoknál a vezetőknél is, akik 
							az „együnk és igyunk, holnap úgyis meghalunk,” de 
							legalábbis a „holnap nem mi kormányzunk” 
							filozófiáját hangoztatva egész országokat képesek 
							voltak eladósítani. Ez súlyos egyéni felelősséget is 
							fölvet.
							
							Tisztelt Hölgyeim és Uraim!
							
							Sokan vagyunk Európában, bár lehet, hogy 
							kisebbségben vagyunk, de sokan vagyunk, akiknek az a 
							közös célja, hogy az új Európát ismét a 
							kereszténység sziklaszilárd alapjára tudjuk építeni. 
							Most Magyarországról fogok beszélni két-három perc 
							erejéig. 2010 óta Magyarország ezt az utat járja. 
							Hallhatták: új Alaptörvényt alkottunk, spanyol 
							nyelven is olvasható. Egy lelkes spanyol hazafi 
							lefordította spanyol nyelvre, így találkoztam vele, 
							valószínűleg a könyvtárban elérhető, én is onnan 
							szereztem. Szóval alkottunk egy új alaptörvényt, 
							amelynek az első fejezetét úgy hívják, hogy Nemzeti 
							Hitvallás. Ez az alkotmányunk lényege, szellemi 
							kerete, abroncsa. Az első sora az új magyar 
							alkotmánynak úgy kezdődik, hogy „Isten, áldd meg a 
							magyart!” Ez a himnuszunk első sora is. A magyar 
							alkotmány első szava az Isten. Magyarország egy 
							olyan ország, amelyet az első királyunk, akit Szent 
							Istvánnak hívnak, mintegy ezer évvel ezelőtt, miután 
							egyetlen gyermeke meghalt, és így nem volt utódja, a 
							magyar koronát felajánlotta Szűz Máriának. Úgy 
							tekintünk Magyarországra, mint amely országot az 
							első királyunk Máriának ajánlott föl. Fontos dolog. 
							Nem egy külföldi hatalomnak az oltalmába ajánlotta, 
							és nem egy pénzintézetnek ajánlotta föl, hanem 
							Máriának. Ez visszatükröződik az alkotmányunkban. 
							Azért is fogalmaztunk ilyen alkotmányt, mert úgy 
							gondoltuk, hogy a saját nemzeti identitásunk védelme 
							érdekében szembe kellett szállnunk a keresztény 
							kultúrának, a keresztény civilizációnak és a 
							keresztény értékrendnek a visszaszorítását és 
							aláásását célzó európai politikai és szellemi 
							irányzatokkal és erőkkel. Tudtuk, hogy ebből harc 
							lesz. Úgy, ahogyan ezt az előbb pontosan hallhattuk. 
							A kereszténység erejét aláásni akaró európai erők 
							nagy és jól szervezett európai erők. Komoly tényezők 
							Európában. Ne áltassuk magunkat, jobb szembenézni az 
							igazsággal. De biztos vagyok benne, hogyha nem 
							vállaljuk velük a küzdelmet, akkor lesöpörnek 
							bennünket mind az európai közélet, mind a nemzeti 
							közélet pályájáról. Ezért Magyarország inkább 
							vállalta ezt a küzdelmet. Mi a következő 
							gondolatokat is belefoglaltuk az alkotmányunkba, 
							ezek most idézett mondatok lesznek. Valljuk, hogy az 
							emberi lét alapja az emberi méltóság. Valljuk, hogy 
							az egyéni szabadság csak másokkal együttműködve 
							bontakozhat ki. Valljuk, hogy együttélésünk 
							legfontosabb keretei a család és a nemzet, 
							összetartozásunk alapvető értékei a hűség, a hit és 
							a szeretet. Valljuk, hogy a közösség erejének és 
							minden ember becsületének alapja a munka, az emberi 
							szellem teljesítménye. Valljuk az elesettek és a 
							szegények megsegítésének kötelességét. Valljuk, hogy 
							a polgárnak és az államnak közös célja a jó élet, a 
							biztonság, a rend, az igazság és a szabadság 
							kiteljesítése. Elismerjük a kereszténység 
							nemzetmegtartó erejét. Erről volt a legnagyobb vita: 
							elismerjük a kereszténység nemzetmegtartó szerepét.
							
							Nos, tisztelt Hölgyeim és Uraim!
							
							Most elérkeztünk egy olyan ponthoz, amelyet talán 
							majd a diskurzusban mélyebben is kibonthatunk, így 
							csak a lényegét említem meg. A keresztények számára 
							a politika nehéz kérdéseket vet föl. Nehéz személyes 
							és nehéz erkölcsi kérdéseket. A politika vad világ. 
							Itt nem könnyű sikeresnek lenni. Összeegyeztetni a 
							sikerességet és a keresztény magatartás normáit 
							ebben a világban különösen nehéz dolog. Talán az 
							egyik legnehezebb kérdés, amit mindenkinek meg kell 
							oldania magában és a keresztény pártoknak a saját 
							programjaikban is, hogy össze kell egyeztetni az 
							igazság képviseletének és a többség megszerzésének a 
							szempontját. A hatalmat, hogyha a választók 
							odaítélték, úgy kell gyakorolni, hogy képviseljük a 
							kereszténység igazságát a politikában, de úgy, hogy 
							közben ismét megkaphassuk a többséget is. Mi nem 
							keresztény politikai kamikazék vagyunk, hanem 
							felelős keresztény vezetők. Ha az igazságunkhoz nem 
							társul politikai többség, akkor hogy fogjuk 
							végrehajtani a programunkat a politikában? Ha 
							azonban megvan a többség, de nem képviseljük az 
							igazságot, akkor minek a többség? Ez egy olyan 
							probléma, amit minden keresztény gyökérzettel 
							rendelkező pártnak és keresztény politikusnak 
							tisztáznia kell magában: hogyan illeszti össze 
							ezeket a szempontokat? Nyilván másképp kell ezt 
							tenni Spanyolországban, másképp Magyarországon, ez 
							sok taktikai elemet is tartalmazó kérdés, de 
							megkerülhetetlen kérdés mindannyiunk számára. Én azt 
							tudom mondani Önöknek, hogy bármilyen nehéz is ez a 
							dolog, mi azt tettük, hogy egy vallásilag inkább 
							közömbös országban – mert Magyarország egy 
							vallásilag sajnos inkább közömbös ország – képesek 
							voltunk egy mélyen keresztény alapozású alkotmányt 
							létrehozni demokratikus politikai közegben. 
							Szerintem a magyar példa – és most nem magunkat 
							akarom dicsérni – minden keresztény politikus 
							számára egy biztatás, hogy lehetséges egy vallásilag 
							közömbös országban demokratikus körülmények között 
							kétharmados parlamenti többséget igénylő, mélyen 
							keresztényi alkotmányt elfogadni. Ez biztatás arra, 
							hogy a keresztény politikának igenis vannak esélyei, 
							győzelmi, alkotói esélyei is vannak a modern európai 
							világban.
							
							Ezek után tisztelt Hölgyeim és Uraim, engedjék meg, 
							hogy arról beszéljek, hogy a mi nemzeti 
							Alaptörvényünk annak ellenére céltáblájává vált a 
							nemzetközi és a magyar baloldal – mi így hívjuk őket 
							– akcióinak, hogy egyébként számos ország 
							alkotmányában szintén szerepel a keresztény 
							értékekre való hivatkozás. Van jó néhány ilyen 
							alkotmány Európában. Mi magyarázza akkor ezeket a 
							rendkívül elvakult és gyűlölet szította akciókat, 
							amiket ki kellett állnunk? Fontosnak tartom, hogy ez 
							most nem panaszkodás a részemről. A magyarok azt 
							szokták mondani, hogy aki fél, az ne menjen az 
							erdőbe. Mi tudtuk, hogy egy ilyen alkotmánynak ez 
							lesz a következménye. Ezért semmi okunk, hogy 
							sajnáltassuk magunkat. Sőt, titokban elárulom, hogy 
							sokan vagyunk Magyarországon, akik kifejezetten 
							élvezik ezt a harcot, motiváltak benne, azt 
							gondolják, hogy ez egy igaz harc, jó harcolni ebben 
							tehát. De mégis egy fontos kérdés, hogy föltegyük, 
							ha vannak más alkotmányok Európában, amelyek 
							kereszténységre utalnak, miért pont a magyar 
							váltotta ki ezt az óriási európai támadást? Tudom, 
							Önöknek megvan a saját gondjuk és bajuk, de ha 
							egyszer tehetik, tanulságos megnézni azt a 
							videofilmet, ami arról készült, ahogyan az európai 
							baloldal Strasbourgban, az Európai Parlamentben egy 
							külön vádülést szervezett a magyar alkotmány 
							megvitatására, hogy elítéljék a magyar alkotmányt. S 
							ez egy óriási vita volt, amin én magam is részt 
							vettem. Nagyon tanulságos, ha van módjuk, tegyék 
							meg. Érdemes megnézni, hogyan zajlik ma a 
							keresztényellenes politika Európában a nyílt színen. 
							Nos, az én véleményem az, hogy a támadásokat 
							egyértelműen annak köszönhettük, hogy a mai főáramú 
							európai politikai gondolkodás képviselői, 
							különösképpen a hatvannyolcas eseményekben szerepet 
							vállaló és jelenleg fontos hatalmi pozíciókat 
							elfoglaló értelmiség nem fogadja el, hogy a 
							kereszténység ismét egyre határozottabb politikai 
							pozíciókat képes fölvenni. Az európai főáram – az 
							ideológiai kategória zavaró ok, ezért most kerülöm a 
							liberális, baloldali meg egyéb kifejezéseket, mert 
							nem tudom, ez ugyanazt jelenti-e itt, ebben az 
							országban, mint nálunk, az én fejemben, hanem inkább 
							azt mondom, hogy –, az európai gondolkodás főárama, 
							domináns áramlata egy világos képpel rendelkezik 
							Európa jövőjéről. Ők azt gondolják, itt az elemzés a 
							kívánsággal összekeveredik, nyilván mi is gyakran 
							esünk ebbe a hibába, ők úgy gondolják objektíven is 
							és szándék szerint is Európa a felé tart, hogy 
							vallásosból vallástalan legyen, nemzetiből nemzetek 
							feletti formációt öltsön, és család helyett az 
							individuum felé haladjon. Ők ezt progressziónak 
							nevezik. Ez ma az uralkodó szellemi áramlat az 
							európai politikában. A mi bűnünk, amit egyébként 
							büszkén vállalunk, az, hogy a XXI. század első 
							évtizedének a végén mertük alkotmányba foglalni azt, 
							hogy a vallás, az egyház, a nemzet és a család nem a 
							múlthoz, hanem a jövőnkhöz is tartozik. Ez az oka 
							annak a gyűlölettől motivált óriási támadásnak, 
							amelyet a magyar alkotmány és a magyar alkotmány 
							megalkotóival szemben Európa-szerte tapasztalhatunk.
							
							Mi úgy gondoljuk, tisztelt Hölgyeim és Uraim, hogy a 
							keresztény értékeken alapuló politika a történelem 
							folyamán most ismét meg fogja újítani Európát. Mi 
							hiszünk abban, amit Schuman mondott: Európa vagy 
							keresztény lesz, vagy nem lesz. És úgy gondolkodunk, 
							hogy nekünk, akiket Isten Európa őrállóiként 
							helyezett ebbe a küzdelembe politikusként, az a 
							feladatunk, hogy az elkoptatott, kiüresedett 
							értékeinknek visszaadjuk a mély keresztény erkölcsi 
							jelentéstartalmát, hogy a szolidaritás ne 
							érdekazonosság legyen, hanem a másik személy, a 
							másik ember iránti elkötelezettség, hogy a teremtett 
							világ megóvása politikai program legyen, hogy a 
							munkát végző embernek a megbecsülése olyan erős és 
							mély legyen, hogy mindenki, aki dolgozik, a 
							segédmunkástól az atomfizikusig hivatásként, 
							egyfajta szent hivatásként tekinthessen a saját 
							munkájára. Azért kell dolgoznunk, hogy a hitelezést, 
							amiről beszéltem, ismét két fél egymás iránti 
							bizalma határozza meg. Vissza kell térnünk a 
							bevezető gondolatok utolsó soraihoz. Nem kerülhetjük 
							meg ezt a kérdést. Nyilvánosan ritkán beszélek 
							erről, de a dolog mégiscsak úgy áll, hogyha ezeket a 
							célokat el akarjuk érni, akkor a személyes változás, 
							a személyes elköteleződés, a személyes példa kérdése 
							nem kerülhető meg. Ahhoz, hogy Európát a keresztény 
							értékek jegyében meg tudjuk újítani, ahhoz olyan 
							politikai kultúrára, személyes mentalitásra, 
							viselkedésre, olyan kormányzásra és olyan személyes 
							példaadásra van szükség, amelyet definiál, 
							meghatároz a keresztény tanítás. Idézni fogok 
							természetesen, és azt gondolom, hogy ezt komolyan 
							kell nekünk, európai közéleti embereknek. Amit most 
							mondunk, azt komolyan kell venni, vagyis olyan 
							politikára és olyan vezetőkre van szükség, akiknek a 
							kultúrája arra épül, hogy nem irigykedik, nem 
							kérkedik, nem fuvalkodik fel, nem viselkedik 
							bántóan, nem keresi a maga hasznát, nem gerjed 
							haragra, nem rója fel a rosszat. Nem örül a 
							hamisságnak, de együtt örül az igazsággal. Ha ezt 
							nem tudjuk a magunkévá tenni, sosem lesz többségünk 
							az európai politikában. Ez a legnehezebb a politika 
							világában, de, tisztelt Hölgyeim és Uraim, nem látok 
							más utat a politikában sem, amely ne a kárhozathoz 
							vagy a bukáshoz vezetne. Járjunk hát ezen az úton, 
							kedves Testvéreim!
							
							Köszönöm, hogy meghallgattak!