dátum: 77.05. fájl: c0617-2.htm C. 0617 B
beszélgetés Fekete Györgynél, a három napos képzőművésztábor vezetésére kértem tanácsokat.
(mit csinált ő előző években Zebegényben):
első hét
    nagyon keveset dolgoztak, csak beszélgettek
        megfigyelés - ennek rögzítése -
ennek feldolgozása
vízparton
alapfogalmakat: hangulat, tónus, szín, analógiák erre
alapformát keresni: pl. csigavonal
                                
pöndörödött levél, vízgyűrű
nem az esztétikum, régiók is, a világ egységes
osztályba vissza: ablakból 4 percig kinéznek, 10 perc zene, majd fejből
értelmezni a látványt (lerajzolni)
ezt a séta élményével összekapcsolni- fejlődött-e a lényeglátásuk
        (a színházi élmény után is
elfelejtjük a sztorit;
        csak az "erőszak" stb., élmény marad)
4. nap
fogalmakat bedobtak: anya, jóság, vízfolyás, csigavonal
        mindegyik ábrázolta 10 jóság,
zsúfoltság
                                     
10 szeretet lap pld. kolázzsal
        egymásét nem látták. utána közös
kiértékelés (figyelembe véve az előképzettséget, életkor, iskolázottság)
aztán
    egy konkrét feladat választ pld: tükör (elvi, vagy gyakorlati
oldalról
        vagy: pontsor
               
raszter, halmaz
               
fül (edényen, fejen, formailag, fogalmilag, funkc. stb.)
(kézügyesség fejlesztő) gyakorlatok, de nem természetstúdium
alapján
memória: formamemória, arányérzék fejlesztő gyakorlatok
             
csomagolópapír falra, ki húz szabályosabb függőlegest
             
egymás alá 10, 9,8 cm
átmérőjű köröket, utána mérni
             
axonometriában megrajzolt kocka éleit saccolni
             
saccverseny
             
zsebből kirakott tárgyakat nézze 4 percig, emlékezetből leírni, az egészet, 
             
színekkel, méreteit saccolni, milyen mintája volt a zsebkendőnek stb.
             
ollóval vágjon ki 5 cm-es papírkockát, tegye el,
             
akkor ismételje többször, végül mérje össze
             
egy hét múlva ismételje, vágja le az 1/10-ét.
        ők is találjanak ilyen játékokat
        feladatok szimmetriára stb.
2. hét
    önálló (egy hetes feladatot kapnak)
    van aki választ, van aki kért
    pl: adott 6-8 lyukú aluljáró, vezesd, irányítsd az embereket
    betű, nyilak nélkül, hogy szabad, lehet menni
    választ egy anyagot pld. agyag 
   
            anyagok:
               
agyag
               
kollázs
               
ipari hulladék
               
fa
               
perforált lemez stb.
    tükör feladatnál (tükörben minden szép, de: (keresse azokat
az alapformákat (geom. stb.), amik 3 tükör között valóban többet mond
        (mindig zenélt is, vagy 50 könyvet
levitt: becsületkönyvtár, volt közte szakácskönyv is)
        lemezen Mensáros versek stb.
    kompozíciót, ritmust stb. levezetni:
               
a Majális képen
               
épít. alaprajzon
               
család fotón
               
Ady versen
            saját
életükből is mondjanak példát:
            pld.
ellenpont anya és gyereke, a páros rím stb.
            unalmas
mondat végén a felkiáltójel stb.
(érezze, hogy a művészt nem zárt kategória: a belső érzést, mondanivalót
kell tudni kivetíteni, ehhez nem kell (pláne hagyományos) 
eszköz feltétlen, börtönben is lehet, hogy egy kockás pokróc van csak
egy muki a Tiszai Vegyikombinátból jött, megdöbbent, hogy azt a helyet is
érdemes végignéznie művészetet befogadó szemmel)
emlékezetben meg is tette:
nézzen át röntgenszemmel egy ládán, abban 24 palack van, azok közti negatív tér,
a kontúrvonaluk, a kupakok színe, ritmusa, azok grafikája, egy kétütemű motor
ritmusa (Wartburg)
ez nem mágia, csak a művész, aki ezt rendezi
a képzőművészetet ma különösen nem lehet megtanítani, nevetséges, ha egy tanár
elöl áll, és át akarja adni: együttkeresés kell.
a mai művészet nem a konvencionális témákból, világból táplálkozik
               
inkább a kémia filozófia
                             
techn. stb.
    hagyományos megközelítéssel nem lehet
ahogy a detektoros rádióból ma nyomtatott áramkör lett, az helyettesíti a
rádiócsöveket
na most, ha én bakelitre rárajzolnék egy ilyen áramkört, hiába dugnám a
konnektorba a két végét
    ugyanezért: higgye el, hogy Leonardo-i gondolatot ma három
kocka kifejezhet.
    egy Arany verssor: "ősz van" nála (70 évesen, egész múltját
ismerve, igen gazdag mondanivalót hordoz, ha én mondom: közhely)
beszédkészségük nagyon sokat javult és formamemóriájuk is
(ezt  a módszert a Vilt Tibor valahai szabadiskolájából vette, ott az elején fél
évig ceruza sem volt a kezükben, csak arányokat memorizáltak például)
(végigbeszélték: az egész világon másfél centi eltéréssel ugyanazt a téglaméretet
használják. miért: modul, dobható, hőszigetelési modul is, stószban emelhető.)
(valaki azt mondta, unja a rasztert. megmutatta neki, mi minden épül abból,
rácsszerkezetek)
(pedagógia: a klinika előnye: minden együtt van, a segéderő, a kutatás, a beteg)
(a színházat sem hagyományosan kéne csinálni: esetleg én írnám az előszót, egy
ponttól közösen játszanánk tovább)
(vigyázni kell, nehogy magunkkal akarjuk a hallgatót beprogramozni, mint pl.
minket a TV akar. A gyerekből kell teljesen kiindulni!!)
Magyarországon sohasem beszéltek és gondolkodtak,
nincs benne gyakorlatunk. itt ittak, nyűglődtek, kártyáztak, melóztak. egy
ismerőse megdöbbent egy nagy olvasottságú svájci kocsmároson.) magát kirúgták,
hogy kocsmáros? nem, ezt szeretem csinálni. és miért olvasott? mert szeretek
olvasni...
(nem az enciklopédikus tudást becsüli, az sokszor le is blokkol, mint pl. a
Benedek Marcell és az István is)
volt olyan nap, amikor (ceruza nélkül) csak a betűvel foglalkoztak
hol van betű: a reggelitől az esti TV-ig.
volt, aki tájat épített betűből
újságpapír szeletkével foglalkozó feladat:
        csináljon vele valamit: volt, aki
kiszámolta a betűket,
        sorba rakta egymás alatt 15 A 8 B 5C
betű stb.
        a széle egy diagram vonalat ad ki
        ezek tükrözése stb.
ezen a három napon is
legalább egy napig maché kellene
nem hagyományos anyag (kollázs! de nem szabad az ábrát az eredeti vonatkozásában
használni
ne kelljen hozzá rajztudás
        ő elmagyarázta: az első rátétet
csináló szűrszabó biztos 
        nem tudott rajzolni, különben hogy
nézne ki ma a minta
vagy pl. egy nagyon közismert versszakot illusztráljanak (montázzsal)
(megbeszélni a FOGALMAT, de a verset nem szabad elemezni)
vagy ilyen fogalmat pl. mint: magány:
        egy ember a lapon
        egy rács (erőszakolt magány)
        X. Y. betűk a lap sarkában -
áttételesebb
vagy: egy fogalom bedob: barátság
        azonnal firkáljon valamit róla.
a meglévő rajzot megpróbálni formálni, ahogy a szó jelentését kiadja: pl.
tükörszimmetrikusan megismételni
(a folyamat fontos, nem az eredmény)
lazításnak: 
egy épület alaprajzból milyen gondolkodásmódra, társadalmi háttérre lehet
visszakövetkeztetni pl. hatalmi célzatú épület mindig szimmetrikus: templom,
piramis, megyeháza, rendőrség- ösztönösen is
    kosztümtervnél ugyanezt végignézni
kielemezni: miért szörnyű az összes I. világháborús emlékmű, miért hat úgy,
mintha győztünk volna, Horthy érdeke volt, manipulálás
miért nincs utcája a magyar falunak, csak egy, (nem európai)
: nekünk 700 évig mindig a lápba kellett futni
! a jelenség mögötti struktúrát nézni. egy rendezetlen halmaz a világ...leábrázoni...
rend lesz belőle valamilyen szempontból
 
ehhez képest naiv, ha valaki mozaikon három kacskaringós levelet ábrázol, zöld háttéren, s a korrektúra abból áll, hogy ezt a fekete foltot kicsit arrébb, s a hallgató másnapra átrakja)
miért pont három a levél, miért épp zöld a háttér, őt inkább az érdekelte volna, mit tud a hallgató kihozni, végiggondolni a témából, mit jut eszébe a levélről-)
hagyományos képépítési szemlélettel ezt nem lehet 
ma másképp látjuk a világot, mint Medgyessy, többet tudunk róla, ha ezt nem
vesszük figyelembe, csak egy ötödik Meggyessy jöhet létre-, 
nincs műfaj. nem lehet előre meghatározni, mindig a mondanivalóhoz jön létre: a szobor oldaláról tudják csak a felszabadulást kifejezni, pedig esetleg egy kert jobban ki tudná fejezni.
(pl. a Schrammel sokat tanult a szemészetből, mikrobiológiából. de nem formát lopott, hanem gondolkodásmódokat, szerkezeti analógiákat használt föl.)