dátum: 90.04.29. fájl: c-fajlok-2/c02043-1.htm C. 02043
Népszabadság 1990.4.29.
 
Hallgatni? Beszélni? Megbeszélni!
A két választási forduló között hosszú levelet 
kaptunk. V. D. Gy-től, aki egy dologban erős bizonytalankodását hangoztatta: 
szeretné-e igazában, hogy írása megjelenjen. Tele volt érzelemmel - mentes volt 
a dühös indulatoktól (a gondolatjel helyére és-t és de-t írhattunk volna, ám 
egy, az átlagosnál izgatottabb közhangulatban, egy, az érzékenységet 
akarva-akaratlanul is fájóan sérthető tárgynál mindkét kötőszónak túlságosan 
nagy súlya lehetne - ezért maradunk a gondolatjelnél).
Az írást megmutattuk V. I.-nek avégett, hogy - amennyiben fontosnak, hasznosnak 
véli - szólaljon meg ő is (és akkor mindkét véleményt egyszerre jelentetjük 
meg). A válaszát megmutattuk az első írás szerzőjének. Ő az előzményekhez 
hozzáfűzte? ''Apám azt mondja, ilyen témáról csakis könyvhoszzúságban szabad 
írni, különben félreértések, félremagyarázások, sértődések és szomorúságok 
fakadnak a mégoly jó szándékú fölvetésből is... Hajlok afelé, hogy apámnak igaza 
van... Mégis vállalom a közzétételt. Mert tudom: beszélni kell, a hallgatás: - 
hosszabb távon - bizonyosan nem segít.''
Ha két írásunk szerzője valamikor, valahol összetalálkozik egymással, hisszük - 
mert gondolataikat, érzelmeiket ismerjük immár - hogy a másikat meglátva nem 
fordítják el a fejüket egymástól.
[félkövérrel saját kiemelések 1990. VD.]
A kisebbség és a zsarnokság
1.
Van egy - talán egyetlen - dolog Magyarországon, amiről máig nem lehet 
nyilvánosan beszélni. Nagyon is érthető, bár nem feltétlen elfogadandó okokból.
A zsidóüldözések és pusztítások a világtörténelem, az ember történetének 
legsötétebb, legvisszataszítóbb cselekményei közé tartoznak. Pontosan 
visszaemlékszem, mit éreztem és gondoltam akkor, amikor négy vagy öt évvel 
ezelőtt Szilágyi Ella néni, az '56-os forradalom mártírjának (és hősének!) 
Szilágyi Józsefnek az özvegye magnóra mondta nekem élete történetét, népes 
családja, hozzátartozóinak haláltáborokban való elpusztítását.
És ez a trauma, ez a borzalmas emlék kitörölhetetlen a ma élők zsigereiből. 
Szinte törvényszerűen, reflexszerűen ösztönöz ez jellegzetes viselkedésekre, 
magatartásokra - különösen kiélezettebb, feszültebb helyzetekben.
Nos ez az, amiről máig nem szabad beszélni.
2.
Ha engem bántanak, természetszerűleg keresem az enyéimet, a közösségemet, 
sorstársaimat, hogy védjenek meg.
Ha engem cserbenhagynak, örökre elvész a bizalmam cserbenhagyóim iránt, és 
igazán csak az enyéimben, sorstársaimban fogok hinni majd. 
Ha engem megaláztak és meggyaláztak, mindent el fogok követni azért, hogy mások 
fölé emelkedjek, és mások fölött uralkodjak, hogy még egyszer ne alázhasson meg, 
ne gyalázhasson meg senki.
Az életem kívánja így! A túlélés egyetlen lehetősége! Ezért fontos tudnom, hogy 
zsidó vagyok. Ezért fontos tudnunk, számon tartanunk, hogy zsidók vagyunk.
Csak más ki ne mondhassa ezt!
3.
Mert, ha az enyéimet haláltáborokban, krematóriumokban vagy a Duna partján 
tarkólövésekkel semmisítették volna meg, pusztán mert zsidók lettek volna, engem 
is félelemmel töltene el, ha másoktól azt hallanám: te zsidó!
Rögtön antiszemitizmust kiáltanék, és építenék a jóérzésű - úgy vélem - 
többség lelkiismeretére, lelkiismeret furdalására, ki szintén fél kiejteni ezt a 
szót, mert szintén retteg attól, hogy a történelem megismétlődik.
Mivel a túlélés érdekében ilyen-olyan hatalom megszerzésére kényszerülök, egyben 
mindjárt ki is használnám ezt a helyzetet.
Nem engedném például, hogy bárki bármilyen következtetést próbáljon levonni 
avagy magyarázatot keresni, miért volt a hazai - és nem hazai - kommunizmus 
vezéralakjai között annyi zsidó. Jóval több, mint amennyi lélekszámunk arányával 
magyarázható lenne. Antiszemitizmust jelentenék be, mert egyedül csak így 
akadályozhatom meg annak kiderülését, általános felismerését, hogy túlélésünk 
érdekében mi valóban összefogunk, valóban uralomra törünk.
És mivel ''a tudás - hatalom'', tudásra törekszem. A nyilvánosság is 
hatalom. Nyilvánosságra, pontosabban a nyilvánosság eszközeinek megszerzésére 
törekszem tehát. Ugyanakkor nem engedem nyilvánosságra kerülni, hogy a 
legnagyobb médiánál, a televíziónál, valamint a rádiónál, a sajtó berkeiben 
sorstársaimmal mekkora súlyt, milyen arányt képviselünk. Vagy a gazdaságban, a 
bankszakmában, a pénzügyi világban. Vagy a kultúrában, az egészségügyben.
Én nem akarom a te véred, még ha olykor akadt is közöttünk, aki a te, a ti 
véreteket akarta - mondanám. Pontosabban: gondolnám. De nem mondanám.
4.
Attól azonban, hogy valamiről nem beszélünk, még létezik. Ma még csak viszonylag 
kevesen értik, mit jelent az, hogy a tájékoztatásban tovább tart az Aczél-kurzus. 
Kevesen fogják fel a jelentését (és jelentőségét), miért követelte a Néppárt 
elnöke: a pártok számoljanak el pénzeik forrásával, nehogy beavatkozzanak hazánk 
belügyeibe. Talán az nem is baj, hogy kevesen értik. Mondottam, én is félek a 
zsidózástól, pontosabban attól, ami ebből fakadhat. Viszont azt is vészesen 
aggasztónak tartom, hogy maguk a zsidók (vagyis akik annak érzik és vallják 
magukat) egyszerűen úgy tesznek, mintha semmi el nem hangzott volna. A riporter 
nem kérdez vissza, az SZDSZ képviselői - akik a különféle állami üzelmeket 
nagyon helyesen szóvá teszik, megpiszkálják - e megjegyzésekre fülük botját se 
mozdítják. A nyilvánosság hasznos valami, ha nekik szolgál (lásd a Nyilvánosság 
Klub öthasábos tiltakozását a Magyar Nemzetben a március 15-i előadás elmaradása 
miatt), de felettébb zavaró, ha netán ellenük dolgozik. Az a jobbik eset, ha ezt 
tudatosan teszik. A tudat ellen lehetséges tudatot - érveket, logikát - bevetni. 
Az óriási veszélyt - ami miatt úgy vélem, feltétlen beszélnem kell - abban 
látom, hogy környezetemben egyre-másra tapasztalom: a közösséghez való erős 
kötődés, a túlélésre való beállítódottság zsidó (mert magukat annak valló) 
barátaimból, munkatársaimból egyszerűen kiöli a más vélemények és elképzelések 
iránti fogékonyságot, s helyét a kritikátlan elfogultság foglalja el.
Ennek egyik meglepő jele volt számomra, hogy mennyire puszta szócsővé 
degradálódtak, amikor az SZDSZ egyik-másik ügyével, tettével, programjával 
kapcsolatban elegyedtünk beszédbe. Szinte ugyanazokat a szavakat, 
szófordulatokat használták, amelyeket az SZDSZ szóvivői (Pető Iván, Tölgyessy 
Péter, Haraszti Miklós és a többiek). Ennél is megdöbbentőbb volt számomra, az 
általam nagyra becsült, igen felkészült, kritikus gondolkodású zsidó (mert magát 
annak valló) munkatársam lelkendezése ama bizonyos tv-vita eredménye fölött. 
Meggyőződéssel állította, hogy Nemeskürty István SZDSZ-nek szóló meghívása, 
illetőleg a március 15-i élő adás elmaradásával kapcsolatos nyilvános tv-vita 
milyen óriási sikert hozott az SZDSZ-nek és óriási égést a többi pártnak. A 
hosszú adásból egyszerűen nem volt szeme és füle semmire, ami pártját 
kedvezőtlen színben tüntette volna fel. Nem találta lényegesnek, hogy az SZDSZ 
egyik képviselőjének korábbi állítása, mely szerint a pártok egyike sem 
támogatta - nyilván az MDF kivételével - a tv kuratóriumot javaslata 
megtételében, hazugnak bizonyult: kilenc párt fémjelezte azt nevével, 
aláírásával. Nem találta bántónak azt sem, amint a bejátszott képsorokon Tamás 
Gáspár Miklós vonult harsány híveivel, majd valakit vagy valamit mély 
megvetéssel  sújtva a térség (Bem szobra) elhagyására szólít fel. Demszky 
Gábor jegyzőkönyvből idézett mondatai szintén nem sértették a fülét: inkább csak 
jópofaságnak tartotta a kijelentést, miszerint a tömeg majd oda megy, ahova mi 
(értsd: az SZDSZ-vezetők) akarjuk...
5.
Miért olyan veszélyes ez az elfogultság, ez a mások véleményével, érzéseivel 
szembeni érzéketlenség?
Mert ahogy a zsidók, úgy a nem zsidók érzékenységének is van tűréshatára. 
Kinek alacsonyabb, kinek magasabb.
Mert ha zsidó, ha nem zsidó, fél attól, hogy újra fellángol az antiszemitizmus.
Ezért kellene éppen a zsidóknak is megértésre törekedniük, és saját uralomra, 
kizárólagosságra való törekvéseiknek határt szabniuk.
Ezért kellene éppen a zsidóknak vigyázniuk arra, hogy történetesen az egész 
magyar nemzet jövőjét meghatározó szabad választásról szóló 24 órás (!) 
tévéműsort ne feltétlenül zsidók vezessék, vezényeljék az egész ország 
nyilvánossága előtt. Ha szakértőket hívnak, ezek között se legyen túlsúlyban a 
zsidó identitásúak aránya. Így elkerülhető lenne/lett akaratlan, mégis jól 
érzékelhető elfogultság, amely ellen - úgy hallom - máris tiltakozik az MDF. 
Elkerülhető lenne, hogy Vajda Mihály filozófus a Dunán inneni részek szellemi, 
civilizációs elmaradottságával magyarázza az SZDSZ ottani szerényebb 
szereplését, vérig sértve ezzel az ott lakókat. Elkerülhető lenne, hogy nem 
zsidó írókat bántsanak meg, csipán azzal az apró figyelmetlenséggel, hogy magyar 
írókat reprezentálandó Konrád György, Nádas Péter és Mészöly  Miklós - 
a megkérdezett hármas. Konrád György az MDF várható győzelmének árnyékában 
véletlenül miről beszél? Arról, amiről Pető Iván többször is a nap folyamán: 
hogy a győztes pártok ne egymás lejáratásával foglalkozzanak majd, hanem a 
programjaik versenyezzenek - ahogyan ezt addig az SZDSZ is tette. Csakugyan 
lehetséges, hogy Pető Iván saját, lepedőnyi újságoldalakat kitevő 
nyilatkozatairól megfeledkezett?
6.
Félek, hogy az eddig elmondottakkal szemben egyre dagad a meg nem értés, az 
indulat. 
Tény, hogy sarkosan és - minden konkrétum ellenére - általánosítva fogalmaztam.
Most kijelentem, mert erről is bőven van tudomásom, vannak olyan zsidók 
(barátaim, akik annak vallják magukat), akik nem tartják számon a másikról, hogy 
az-e vagy nem. Egyszerűen magyarnak érzik magukat, s az ő reflexiójuk a 
zsidózásra, az antiszemitizmusra bár szintén a félelem, de ezt nem az 
összefogással, az uralom megszerzésével akarják feloldani, hanem - az országból 
való elmeneküléssel. (Nem kell mondanom, milyen borzalmasan szomorú dolog ezt 
tőlük hallani.)
Az uralom és a hatalom kifejezést sem árnyaltam kellőképpen. Nem akarom és nem 
akartam azt sugallni, hogy az ezekre való törekvés azonos az ország vezetésére 
való törekvéssel - noha az SZDSZ szerepével és szereplésével most ennek is 
megnőtt a jelentősége...
Zsidó - nem zsidó. Honnan lehet tudni, hogy valaki az, vagy nem az? Mivel 
számomra a zsidókérdés a legkevésbé, a leghalványabban sem faji kérdés, zsidónak 
mindenekelőtt azt tekintem, aki ezt állítja magáról. Aki adott esetben 
félreérthetetlenül e szerint beszél és cselekszik - legyen akár Tamás Gáspár 
Miklós, akár néhány hatodikos gyerek egy belvárosi iskolában, akik viccesen 
mondogatják, hogy mi nem szeretjük a gojokat.
Ennél kényesebb és talán elfogadhatatlan dolog, hogy zsidónak tekintem azt 
is, akiről ''megbízható forrásból'' ezt hallom. Egy példa: csaknem nyíltan 
folyik a tv-ben (mármint az MTV-ben) a zsidózás - magyarkodás. Folyományaképpen 
csoportok alakultak ki - nos, ez segít a ''tájékozódásban''.
Az idézőjelek a bizonytalanságnak szólnak. Nyugodtan rám lehet sütni miattuk a 
''megalapozatlanság'', a ''felületesség'', sőt az ''uszítás'' bélyegét. De ha 
tévednék is, megérne egy hosszabb elmélkedést, vajon mitől alakult ki bennem ez 
a kép. (És milyen képek alakultak ki másokban?!) Mennyiben ludasak ebben maguk a 
zsidók? Például az SZDSZ vezetőinek és támogatóinak stílusa, mentalitása?
7.
Mit takar vajon az, hogy zsidó mentalitásúak itt vagy ott nem a súlyuknak 
megfelelően vannak jelen? Hogy véleményük akaratuk aránytalanul nagy teret 
kap?
Részemről semmiképpen sem jelenti azt, hogy szakmai kérdésekben, vonatkozásokban 
bármikor is szerepet kaphatna bármiféle számszerű (lélekszámot tükröző) arány. 
Ahol az egyik ember jobb, felkészültebb, tehetségesebb, mint a másik, 
tükröződjék ez az előrejutásban is, függetlenül attól, hogy ki micsoda. Ha száz 
zsidó jobb, felkészültebb száz másnál, akkor lehessen is mind ''nyerő''.
De figyelem! Ez nem ugyanaz a szituáció, mint amiről az SZDSZ egyik képviselője 
beszélt, amikor is rákérdeztek: miért van az, hogy tagjaik nyilatkozatával van 
tele a sajtó? És ő azt felelte: mert nekik vannak ilyen felkészült szakembereik. 
Talán nem szükséges bővebben kifejtenem, hogy a dolog Magyarországon (is) 
általában fordítva működik: szakemberré, másoknál okosabbá legtöbbször azáltal 
válik valaki, hogy nyilvánosságot kap, a tömegkommunikáció ''okossá 
deklarálja''!
Politikai, vagyis mások, a többség életét befolyásoló dolgoknál viszont 
kívánatosnak tartom a számszerű arányok figyelembevételét is. A közelmúlt 
történelme egyértelműen bebizonyította, milyen veszélyes és kártékony dolog, ha 
az amúgy szép és igaz eszméket tűzzel-vassal, erőszakkal, fondorlattal 
(harsánysággal, manipulációval) próbálja a kisebbség a többségre kényszeríteni.
Írásom első része annak megértéséről szólt, miért kész a zsidóság (illetőleg 
annak egy része) ebbe az újabb zsákutcába belemenni. Reflexek, ösztönök 
dolgoznak. Úgy éreztem, muszáj erre figyelmeztetnem, mielőtt nagyobb baj lenne! 
Muszáj szólnom: az antiszemitizmus - egy valamire való reakció. Létezik, 
létezhet a kisebbségnek is zsarnoksága, még ha rejtettebb, láthatatlanabb módon 
is. Ám a zsarnokság ekkor is rossz vért - háborúságot - szül.
V. Domokos György
 
Az antiszemitizmusról - ma
Igen fontos gondolatsor. V. Domonkos György cikke: tisztességből íródott, 
fájdalommal töltött gondolatai arról a témáról szólnak, melyről ''nem lehet 
beszélni'': az antiszemitizmusról. A cikk apropója nyilvánvaló: az SZDSZ-ben és 
a tömegkommunikációban sok a zsidó, túl sok a zsidó, s a zsidók csak egymás 
személyén keresztül képesek életösztönüket bebiztosítani. S bár a szerző nem így 
értheti, egy mondata elárulja igazi mondanivalóját: ''Ha engem megaláztak és 
meggyaláztak, mindent el fogok követni azért, hogy mások fölé emelkedjek, és 
mások felett uralkodjak...''
Arról nem kívánok beszélni, hogy ez az általánosítás mennyire helytelen, 
mennyire hiányolja a legalapvetőbb logikai és tárgyi alapot. Most és itt talán 
más szempontból lenne érdekes erről a témáról őszintén beszélnünk. Igen, tudom, 
ma már ''lehet''! Ám hogy ''illik''-e, abban tanácstalan vagyok; ahogy nagyon 
kulturált, mélyen keresztény barátom, dr. Radovics György még az 1950-es 
években, amikor ez a téma felvetődött, mondta egykor: ''Tisztességes ember 
számára az antiszemitizmusról azért nem illik beszélni, mert más származása, 
vallása, s hite egy hithű katolikusnak nem szabad, hogy téma legyen.''
Talán ott kezdem, hogy tisztázom: e sorok írója zsidó. Bár katolikusnak 
születtem, s kereszteltek - mint hithű katolikus, aki egészen jól ministrált, s 
a misét latinul ma is el tudná mondani - legnagyobb megdöbbenésemre és 
értetlenül vettem tudomásul egyik napról a másikra, hogy hirtelenjében zsidó 
lettem. Számomra nemcsak az a zsidó, aki magáról azt vallja, hanem az is, akiről 
más vallja a zsidóságát! Hogy Pető Iván vagy Szabad György zsidók-e, azt nemcsak 
ők maguk határozzák meg ebben az országban, hanem mindazok, akik róluk azt 
mondják, hogy azok.
De mondtam, zsidó vagyok. Ráadásul szellemi foglalkozású, olyan amerikai 
egyetemi tanár, kinek számára az, hogy zsidó, Amerikában éppoly kuriózum csupán, 
mintha baptista lenne. És - bár az antiszemitizmus bizony az Egyesül Államokban 
is tapasztalt jelenség, akárcsak mindenütt a világon - mivelhogy Amerikában 
élek, az, hogy magyarnak vallom kultúrám, a nyelvemben, kiejtésben megmaradtam 
magyarnak, az, hogy zsidó vagyok, sokkal kevésbé határozta meg létem, mint az, 
hogy magyar. S így a magyar antiszemitizmust még 30 év távolából is két oldalról 
tudom kezelni: mint zsidó itt, s mint magyar ott.
Domokos írása azért is okoz oly sok problémát, mert gondolatfölvetése és - 
felvezetése sok mindent összekever. Fölveti és összemossa a kommunizmus és a 
zsidóság kapcsolatának összekuszált problémáját, összeköti ''a tudás - hatalom'' 
képletével a zsidóság tudásszomját. S újra fölveti azt az elcsépelt tévhitet, 
hogy a tömegkommunikációs médiákban, a gazdaságban, a bankszakmában, a pénz és 
egészségügyben s a kultúrában túlságosan nagy ''arányt'' képviselnek a zsidók. 
Domokos persze ''tudja'', hogy e szakmákban a ''zsidók'' dominánsak. Uram Isten, 
ha így volna, akkor talán negyedmillió zsidó lenne ebben az országban - márpedig 
az egész magyar zsidó közösség nincs több százezernél, beleértve azt a sok 
szerencsétlen, elesett öregembert és öregasszonyt, akiknek ma már csak emlékeik 
vannak. De Domokos ''tudja'', hogy dominánsak, s hogy a nyilvánosság 
megszerzésére törekszenek - mind.
Hogy ki a zsidó? Szerinte nem az, aki annak vallja magát, hanem az, akit valaki 
már, ''kívülről'' határoz meg. Istenem, ezen az úton már csak egy kis lépés 
tovább, s máris megcsinálhatjuk a numerus clausust megint. Mert mi ''tudjuk 
róluk''! És mint a harmincas években, onnan már csak megint egy kis lépés a 
második zsidótörvényhez, s onnan a borzalmakhoz.
No, de beszéljünk egy kicsit most már igazán az 
antiszemitizmusról! Mert ebből is többfajta van, éppúgy, mint a zsidóból. Van, 
aki csupán annyiban antiszemita, hogy ''jobban gyűlöli a zsidókat, mint 
amennyire muszáj''. S az ő számukra egy picit ''muszáj'', egy picit illik. Van 
az ilyen antiszemiták között szép számban zsidó is különben, ki lenézi 
hitsorsosát ezért vagy azért. S van olyan antiszemita is, akinek a ''legjobb 
barátai között is van egy (sabesz-) zsidó''; bár lányát nem kívánná hozzáadni, 
de a gázkamrába se nagyon küldené a szerencsétlent. S van még olyan antiszemita 
is, aki auschwitzi kirándulást ajánlana a húsvéti ünnepekre - még ma is - oly 
sok zsidónak.
A magyar antiszemitizmus mindennek a keveréke, s csupán a keverék aránya a 
mérvadó itt. Ez a keverék mindenki számára más. Attól függően, hogy ki miért 
antiszemita. Azért, mert Jászi Oszkár és Koestler Arthur zsidók voltak? Mert 
Teller Ede az? Mert a Lenin-fiúk között és a kommunisták között oly sok zsidó 
volt? Mert Radnóti, kinek ajkáról a szép magyar szót tanultam szeretni, zsidó 
volt? Mert Weiss Manfréd vagy nagyapám, Weiss Simon - csak névrokonság, 
vigyázat, nem kérem vissza Csepelt! - zsidók voltak? Mert Konrád György, vagy 
Vajda Mihály zsidó? Az antiszemita számára a ''kultúrszennyek'' zsidósága csak 
okozat, nem ok. Ahhoz, hogy valaki antiszemita legyen, látszólag elégségesek az 
érvek, s egynéhány tetszetős tény - de ezek sokak szerint nem is okvetlenül - 
feltétlenül szükségesek. Elég az, hogy ha már önmagában eldöntötte, hogy ő 
antiszemita.
Választási harc folyt most ez országban, rengeteg hülyeséget és ostobaságot 
hallgattam végig, sokaktól. Innen is, onnan is. A sajtó tárgyilagosságát 
megkérdőjelezhetném sok szempontból. Innen is, onnan is. Mindenki azt szűrte ki 
magának, amit éppen akart! Istenem, ilyen az ember, akár zsidó, akár nem zsidó. 
De egyet én magam nem hallottam felelős magyar ember ajkáról: hogy az SZDSZ nem 
volna magyar.
Új idők új napjait, a szabad demokrácia első óráit éli 
most még a nemzet. Két éve - egy dolgozatban, melyet egy amerikai külpolitikai 
vezető számára írtam - kifejtettem, hogy sem Antall József, sem Csoóri Sándor 
vagy Jeszenszky Géza, avagy az a közeli körükhöz tartozó vezetőség nem volt 
antiszemita, és nem is képes annak lenni. Aki ezeket az embereket ezzel 
gyanúsítja, egyszerűen felelőtlen. S nem lehet antiszemita az MDF, mint párt. Ha 
tagjai keresztény tisztességből a hitvallásukból merítenek erkölcsöt, nem 
lehetnek azok. Emberiességükből még inkább el kell vetniük az antiszemitizmus 
átkát. Számukra a kérdés csak úgy tevődik fel: ebben az országban nagyon sok a 
megbántott, a sértett, a megalázott ember, kik ma bűnbakot keresnek, akik 
számára a legkönnyebb, a leggyalázatosabb lenne megtalálni a zsidókat - avagy a 
biciklistákat. Hogy miért a biciklistákat? - Hát miért a zsidókat? Vajon Sztálin 
vagy Brezsnyev, avagy Kádár János zsidó volt? Vajon Harasztit vagy Demszkyt 
azért verték, mert zsidó?
És itt van az MDF-nek történelmi szerepe abban, hogy most, a választási küzdelem 
lezárta után elhatárolja magát attól az antiszemitizmustól, amely oly 
nyilvánvaló volt a falra firkált ötágú és hatágú csillagok egyenlőségjellel 
összekötött borzadályaitól. El kell határolnia magát, mint azt annyi 
tisztességes magyar ember Király Bélától, Vásárhelyi Miklóson át Tőkés Lászlóig 
a legnehezebb órákban is megtette. El kell határolnia magát attól az 
antiszemitizmustól, mely a bűnbakot a zsidóban keresi, a zsidóban, aki ''mások 
fölé kíván emelkedni, s mások felett kíván uralkodni''. El kell határolnia magát 
ettől, mert az emberi tisztesség is ezt kívánja tőle.
Völgyes Iván